7 سوالي که درباره خواب مي‌پرسند


 






 
طرز زندگي شما بر چگونگي خوابتان تاثير دارد. شايد باورتان نشود اما اين موضوع کاملا علمي است. محققان مي‌گويند کيفيت خواب شما در طول شب، وابسته به فعاليت‌هاي شما در طول روز است. فرقي نمي‌کند شما اهل دير خوابيدن و دير بلند شدن باشيد يا زود بخوابيد و سحرخيز باشيد. در رابطه با تاثير زندگي روزانه بر خواب شبانه عقايد درست و غلطي وجود دارد که در اينجا به 7 مورد از آنها مي‌پردازيم.

ويتامين c موجب مي‎شود خوب نخوابيد؟
 

نه، اين باور، نادرست است. آنچه مانع از خوابيدن مي‌شود سختي هضم آب پرتقال در شب و بروز ناراحتي‌هاي گوارشي است. در اين ميان ويتامين c نقشي در خوابيدن يا نخوابيدن بازي نمي‌کند.

ورزش کمک مي‌کند راحت‌تر خواب‌مان ببرد؟
 

اين موضوع هم مي‏تواند درست باشد و هم اشتباه. فعاليت فيزيکي براي خوابيدن خوب است اما نه از نوع تقويت‌کننده ماهيچه‌ها (مثل پياده‌روي يا ژيمناستيک در آب)؛ چون اين نوع فعاليت‌ها سبب افزايش دماي بدن بعد از 17 ساعت شده و فرد را هوشيار مي‌کند، در حالي که کاهش دماي بدن نياز ضروري براي به خواب رفتن است، پس اگر ورزشکار هستيد و مشکل خواب داريد، بهتر است از انجام ورزش‌هاي شديدي مثل تنيس و دو خودداري کنيد.

برخي غذاها خواب‌آورند؟
 

نه، اشتباه است. هيچ نوع غذايي وجود ندارد که به شما کمک کند راحت بخوابيد. آنچه در خوب خوابيدن به شما کمک مي‌کند انتخاب يک رژيم صحيح غذايي و هضم خوب است. شب‌ها هضم پروتئين و چربي‌ها سخت‌تر است چون ما فعاليت زيادي نداريم. غذا نخوردن در شب هم درست نيست چون گرسنگي سبب بيدار شدن شما در طول شب مي‌شود.

قهوه هميشه خواب‏آلودگي را از بين مي‌برد؟
 

نه، اشتباه است. قهوه مي‌تواند مانع از خوابيدن شود، اما نه در تمام مردم. اين موضوع در رابطه با چاي و نوشيدني‌هايي حاوي کافئين هم صادق است.

حرف زدن زياد با تلفن مانع از خوابيدن مي‌شود؟
 

درست است. تحقيقات نشان داده است سه ساعت حرف زدن با تلفن همراه در طول روز مي‌تواند خواب را مختل کند و مانع از برنامه‌ريزي صحيح فرد براي فردايش شود.

نور روي خواب هيچ تاثيري ندارد؟
 

اشتباه است. متخصصان پيشنهاد مي‌کنند صبح‌ پنجره‌ها را باز کنيد و اجازه بدهيد قبل از بلند شدن از رخت‌خواب حدود يک ساعت نور طبيعي درون اتاق بتابد. سلول‌هاي چشمي اين نور را جذب کرده و به مغز پيام بيدارباش مي‌فرستند. اين پيام ريتم شب و روز و خواب و بيداري را در بدن تنظيم مي‌کند.

قبل از خوابيدن نبايد از رايانه استفاده کرد؟
 

درست است. صفحه مانيتور، نور زيادي توليد مي‌کند که روي ساعات خواب شما تاثير مي‌گذارد. در ضمن، اينترنت وسيله جستجوي بسيار جذابي است که به ويژه استفاده از آن در آخر شب سبب مي‌شود فرد گذر ساعت را متوجه نشده و دير بخوابد.

آزمون
 

1) چند هفته‌اي است که خواب راحتي نداشته‌ام.
* بله * خير
2) صبح‌ها هميشه خيلي زود از خواب مي‌پرم.
* بله * خير
3) احساس ناخوشايندي در پاهايم دارم که اجازه نمي‌دهد بخوابم و وقتي مي‌خوابم، اجازه نمي‌دهد سر وقت بيدار شوم.
* بله * خير
4) با وجود داشتن خوابي طبيعي، صبح‌ها نمي‌توانم از خواب بيدار شوم و هميشه خيلي خسته‌ام.
* بله * خير
5) به اندازه کافي نمي‌خوابم و هميشه دچار کمبود خواب هستم.
* بله * خير
6) در طول روز احساس خواب‌آلودگي دارم و براي بيدار ماندن بايد تلاش کنم.
* بله * خير
7) خوب ناآرامي دارم و مدام از خواب مي‌پرم.
* بله * خير
8) زياد خروپف مي‌کنم و اطرافيانم در رابطه با وقفه‌هاي تنفسي در خواب به من بارها هشدار داده‌اند.
* بله * خير
9) وقتي ساعت 3 و 4 صبح از خواب بيدار مي‌شوم ديگر خوابم نمي‌برد.
* بله * خير
10) در طول روز، استرس زيادي دارم و هميشه نگرانم و اين نگراني‌‌ها نمي‌گذارد بخوابم.
* بله * خير
اگربيشتر پاسخ‌هاي شما «بله» است، يعني شما دچار مشکلات شديد خواب هستيد. دليل آن هم مي‌تواند استرس، مشغله‌کاري يا ناراحتي‌هايي نظير کم‌خوني باشد. به‌‌تان توصيه مي‌کنيم حتما به پزشک مراجعه کنيد. اما اگر به اکثر سوالات جواب «خير» داده‌ايد، يعني خواب خوب و سالمي داريد و اگر هر از گاهي خواب‌تان به هم مي‌ريزد احتمالا به دليل استرس‌هاي روزمره است و نياز به بررسي‌هاي آنچناني نيست.
منبع: http://www.salamat.com